Saturday, November 21, 2009

HoLiDaY In CaMeRoN

14 November - 15 November
Ni adalah tarikh yang paling bermakna dalam hidup aku. First time aku menjejakkan kaki di Cameron Highland. Selalunya kalau aku nak g jer mesti ada sahaja halangan.... tetapi akhirnya... Impianku tercapai juga (walaupun g xda duit..huhuhu)

Day 1,
Kami bermalam kat Brichang. hari pertama tu kami g melawat 'Butterfly Farm" dulu. Best... cantik sangat. lepas tu kami g ke "Rose Garden" plak. kalau tengak dari luar tempat dia macam umah setinggan jer. tapi massuk dalam... CANTIK. tapi penat la skit sebab kena panjat tangga. Tinggi n agak curam. Lepas tu malam kami lepak kat uamh jer.



Day 2,
Sebelum balik, aku nak sgt melawat 'Strawberry Farm'....dan ianya tercapai jgk. best sgt. Walaupun tak petik sendiri.....dapat tengak pon jadilah. destinasi terakhir kami adalah ladang teh. besar gila. Macam ni rupanya pokok teh.Sebelum ni aku tau minum jer...hehehe... Lps 2 kami terus berangkat pulang ker Tanjung Malim (aku jer...akak aku n family dia balik KL...)

Thursday, October 8, 2009

Ahhh tensionnya..

Rasanya dah lama aku xpost apa-apa kat ruang nie... bukan malas tapi sibuk sangat ngan asigment la, tesis lg n mcm2 la (macam org besar plak).
apa yang aku nak kongsikan ari nie adalah aku rasa tension sangt bila aku fikir lg 2 minggu jer aku nak final exam.... bnyk lg benda x settle nie... ahhh... tlg aku

Friday, August 21, 2009

Aku.........

Melangkah itu mudah,
Namun mencari arah itu yang terkadang payah,
Mencari jalan itu mudah,
Namun memahami destinasi itu yang susah.
Menyusuri susur itu mudah,
Namun menuju noktah itu pasti mendatangkan lelah.
Dalam semua ini....
menjaga istiqomah itu paling susah,
payah dan lelah
Namun DIA amat faham, bagi hanbaNYA,
DIA tidak meminta manusia menjadi yang terbaik,
hanya perlu untuk melakukan yang terbaik,
meletakkan sandaran dan keyakinan penuh kepadaNYA,
lantas nescaya DIA akan menguruskan yang selebihnya...agar
yang terbaik itu menjadi milik manusia
Moga perjalanan kita sentiasa dalam perlindungan dan penjagaan ALLAH SWT.....

Friday, April 17, 2009

Beza Lelaki & Wanita




Lelaki

Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa
gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa
sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa
anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN ??!
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan
sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama
anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat
kepada suaminya
Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya
ditanggung oleh suaminya. BERATKAN??!
Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun
begitu isteri oleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri
lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi
lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak
dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan
semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang
daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya
dosa-dosa yang ditanggung.
Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini
orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah
kira-kiranya.

Wanita

Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi
tidak sebaliknya.
Saksinya kurang berbanding lelaki.
Menerima pusaka kurang dari lelaki.
Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak
ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya?? Benda yang mahal harganya akan dijaga dan
dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti
intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya
dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib
taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah
seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu
menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya,
manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara
isteri dan anak-anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan
anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan
seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan
adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).
Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4
wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.
Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4
org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.
Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga
yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di
bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.
Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat
akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut
menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa
perlu mengangkat senjata.
MasyaALLAH...sayangnya ALLAH pada wanita ....

" Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah
dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya
menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri
memberikan alasan untuk membela diri "

Tuesday, April 14, 2009

Akakku yang penyayang...

A Good Story For Great Friends.....



Make sure you read all the way down to the last sentence!

The once was a little girl who had a bad temper. Her mother gave her a bag of nails and told her that every time she lost her temper, she must hammer a nail into the back of fence. The first day the girl had driven 37 nails into the fence.

Over the next few weeks, as she learned to control her anger, the number of nails hammered daily gradually dwindled down. She discovered it was easier to hold her temper than to drive those nails into the fence. Finally the day came when the girl didn't lose her temper at all. She told her mother about it and the mother suggested that the girl now pull out one nail for each day that she was able to hold the temper.

The day passed and the young girl finally able to tell her mother that all nails were gone. The mother took her daughter by the hand and led her to the fence. She said " You have done well, my daughter, but look at the holes at the fence. The fence will never be the same.

When you say things in anger, they leave a scar just like this one. " You can put a knife in a person and draw it out. It Won't matter how many time you say "I'm sorry", the wound is still there. A verbal wound is bad as is physical one.

Friend are very rare jewels, indeed. They make you smile and encourage you to succeed. They lend an ear, they share words of praise and they always want to open their hearts to us...


PeNdAyUnG SaMpAn


Satu hari seorang profesor yang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorang tua yang sungguh pendiam. Profesor memang mencari seorang pendayung sampan yang pemdiam supaya dia tidak banyak bertanya ketika dia membuat kajian.

Dengan begitu tekun dia membuat kajian. Diambil sedikit air laut dengan tabung uji kemudian digoyang-goyang, selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya profesor itu membuat kerja dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit. Berdasarkan pengalamannya, dia berkata dalam hati.."Hmm... hari nak hujan".

"Ok, semua sudah siap. Mari kita balik ke darat."Kata profesor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu, baru profesor itu menegur pendayung sampan.

" Kamu dah lama kerja mendayung sampan." tanya profesor. " Hampir seumur hidup saya," jawab pendayung sampan dengan ringkas. "seumur hidup kamu," tanya profesor itu lagi."Ya." "Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain mendayung sampan?" tanya profesor itu. Pendayung sampan menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, profesor itu bertanya lagi." Kamu tahu geografi?" pendayung sampan menggelengkan kepala. "Kalau begitu kamu dah kehilangan 25% usia kamu", kata profesor itu lagi. " Kamu tahu biologi?" pendayung sampan menggelengkan kepalanya lagi. Kasihan... kamu kehilangan 50 % usia kamu. "Kamu tahu fizik?' Profesor itu masih lagi bertanya. Seperti tadi pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala. "Kalau begini, kasihan. kamu sudah kehilangan 75% daripada usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu. Seluruh usia kamu dihabiskan dengan mendayung sampan." Kata profesor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu, hanya mendiamkan diri.

Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan terbalik. Profesor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula pendayung sampan itu bertanya " Kamu tahu berenang?" Profesor itu menggelengkan kepala. " Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu" kata pendatung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.

Moral of the story:
Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan. Tak guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka bodah itu lebih berjaya dari kita. Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak kena mengena dengan kerjayanya tetapi MASTER dalam bidang yang dia ceburi. Hidup ini singkat, tetapi tanyalah pada diri sendiri, untuk apakah ilmu yang dikumpulkan jika bukan untuk digunakan dan boleh digunakan...

Thursday, February 26, 2009

Program D Semesti


Ermmm... macam mana yer aku nak mulakan. tanggal 20 -22/2 hari tue aku buat program kat sekolah menengah sains teluk intan. Pada mulanya takut juga la sebab pengalaman sebelum ni kat SBP kuantan tidak begitu menyeronokkan. Tapi apa yang aku fikirkan semuanya salah kerana kehadiran kami di sana diterima dengan baik oleh guru-guru dan juga para pelajarnya. semuanya memberikan komitmen yang di luar jangkaan kami. Rasa seronok sangat dan kami rasa program tu berjaya berdasarkan feedback yang kami dapat daripada guru kaunselor sekolah tersebut iaitu BuZai.



Program yang kami laksanakan di sana merupakan satu program motivasi untuk semua pelajar tingkatan 5 yang mana akan menduduki peperiksaan tidak lama lagi. Selain itu, aku juga rasa yang program ini bukan sahaja mengubah adik-adik di Semesti tetapi program ini juga telah memberi aku satu pengalaman baru iaitu menjadi pengerusi majlis. Tak pernah seumur hidup aku jadi MC, tiba-tiba jer aku 'offer' diri. Boleh la lihat tangan aku mengeletar waktu tu... Tapi sekejap jer tau, sebab lepas 2 aku dah okey...Hehehe...



Ermm...kepada adik-adik di Semesti, akak ucapkan bebanyak terima kasih kerana memberikan komitmen dan kerjasama yang tinggi kepada kami semua. Akak doakan adik-adik semua berjaya mendapat 'Straight A' dalam peperiksaan SPM nanti. Good Luck To All Of You n Hope We Can See Again. Untuk adik-adik akak dari Kumpulan 'Nenas', anda semua memeng BEST....


video

Tuesday, February 10, 2009

MeNoNtOn TeAtEr




ermmm.... baru-baru nie aku g tonton teater 'Puteri Sakdong. ntah la kenapa minat aku beralih ke arah teater pulak ni, dulu aku minat tengak wayang jer... entah la. tapi apa yang aku nak kongsi kat sini adalah pasal teater yang aku g tengak ari jumaat lepas. walaupun pada permulaan cerita tu agak 'boring' tapi dah tengah-tengah nonton tue rasa best plak. rasa macam blajar sejarah plak. aku tak tahu pon yang puteri sakdong nie anak angkat cik siti wan kembang....( haaa, korang pon mesti ada yang tak tahu kan macam aku jugak...hehehe0). kira best la jgk teater ni, walaupun ada beberapa kesilapan teknikal... normal la tu... tapi aku nak syorkan kat korang, lepas ni jomla kita sama-sama g tengak teater. boleh gak tenangkan fikiran, happy2 skit n yg penting masuk PERCUMA.... hahaha

Tuesday, February 3, 2009

KaWaN


Kata mak,
Kawan tue ibarat lebah,
Habis madu sepah dibuang...

Kata abah,
Kawan tue umpama bunga ros,
Dipandang cantik dipegang sakit...

Kata atuk,
Kawan tue seperti air,
Terus mengalir...

Kata nenek,
Kawan tue bak bulan,
Dipuja dan disanjung, tapi nun jauh disana...

Kata sedara,
Kawan tue macam makanan,
Kawan makan kawan!!!

Kata abang,
Kawan tue seperti lembu,
mengikut saje apa yang dikata...

Kata kakak,
Kawan tue tak ubah macam durian,
Bau jer busuk, tapi sedap dimakan...

Kata adik,
Kawan tue macam biskut,
Sekejap ada sekejap tak ada...

Kata aku,
Kawan tue tak kisahlah camner... walaupun dia ibarat lebah, umpama bunga ros, seperti air, bak bulan, seperti lembu, tak ubah macam durian dan macam biskut!!!
Dia tetap kawan...
Tau tak sebab apa???
Sekali aku dah kawan ngan dia, selamanya dia tetap KAWAN AKU...

Monday, February 2, 2009

Hari Ini dan Selamanya...

Awak tau tak...
Semua pasal semalam
masa tue kita gembira sama-sama
Tapi tiba-tiba masalah datang
Kita tak tau nak buat apa

Awak tau tak...

Semua pasal semalam jugak
Awak mintak kita putus

Bermacam alasan yang awak berikan
mungkin saya nie bukan untuk awak


Awak tau tak...
Semua pasal semalam lagi
Saya kata saya sayang kepada awak

Tapi awak diam seribu bahasa
Dalam diam hanya awak sahaja yang tahu

Awak tau tak...
Semua pasal hari ni pulak

Awak minta kita diam dulu

Biar semua orang tak tahu

Awak tahu tak...
Semua pasal ari ni lagi
Awak sibuk kejar masa
Macam awak dah lupakan saya
Tapi saya tahu awak tetap milik saya

Awak tahu tak...
Semua pasal ari ni
Saya duduk merenung masa hadapan

Sambil teringatkan awak seorang

Tak terfikir langsung untuk berlaku curang


Awak tahu tak...

Semua pasal esok

Bila semua urusan selesai

Tiada sesiapa pun boleh pisahkan
Awak dari saya


Awak tahu tak...

Semua pasal esok nanti

Awak janji nak bersama

Takkan pergi mana-mana
Tinggalkan saya seorang diri


Awak tau tak...

Semua pasal esok dan tulat

Awak mungkin pergi jauh

Tapi tak mengapa sebab

Saya pasti cari awak...

Awak tau tak...
Semua pasal satu hari nanti

Masa kita sama-sama berjaya
Sebentuk cincin dalam kotak

Mungkin jadi milik awak

Kalau saya tak pegi dulu...


Awak tau tak...

Semua pasal semalam... ari nie... esok... dan satu hari nanti

Semua kisah yang terjadi

Mungkin ada satu sebab sahaja

Sebab.... Saya SAYANGKAN AWAK....

Wednesday, January 28, 2009

Agak² muka aku mcm siapa?

Ermmm.... agak-agak betul x benda ni. mestilah aku ni ada iras kedua-dua mak ngan ayah aku kan? aku kan anak diaorang. Mesti la aku ambik sorang sikit. Hehehe... tapi ikut korang la nak ttafsir macam mana, aku terima jer...

Tuesday, January 27, 2009

KaU YaNg TeRiStImEwA....







Bahagia ke aku sekarang ni? Mmm... aku rasa aku memang bahagia. walaupun aku bukan jenis yang beharta. Aku bahagia sebab aku masih ada kengkawan, aku masih ada sahabat dan aku masih ada tulang empat untuk aku terus cari rezeki halal. Problem kecik ke, problem besar, tu kira adat la tu. sekurang-kurangnya aku dapat belajar erti sebuah kehidupan. Senang memanjang pun tak best jugak. Mudah sangat hidup.
Bila aku ada problem, aku selalu kenangkan wajah mak. Pada dialah selalunya semangat aku berkobar-kobar. Sedangkan dia yang pompuan tu pon boleh kuat semangat, inikan pula aku.

Betullah kata orang, perempuan adalah insan yang lemah tapi hati dia kering. emak cool. Dia tidak cepat melenting. Nasihat mak lembut tapi tajam. Suara emak rendah je tapi makna dia dalam. Mata emak redup tapi renungannya menusuk. Tangis emak sayu tapi cukup untuk aku terus memahami sesuatu. Langkah emak lembut tapi hati emak keras untuk redha menghadapi segala dugaan.... Bahagia sungguh rasanya kalau diizinkan tuhan aku dapat memberikan sesuatu yang teristimewa buat emak. Susahkan, nak cari seseorang macam emak....